lørdag den 24. juli 2010

Fokus paa de fattige

Vi har haft et par samtaler på seminariet opfordrer os til at fokusere på de fattige. Jeg tænkte over det, når jeg vågnede op i morges og tænkte at jeg ville genlæse Luke 4, som er en central passage denne besked. Så jeg indså, at det var det sæt passage for i dag i min tre år Bibellæsning program!
Jeg spørger mig selv, hvis vi ikke er involveret i en slags eskapisme, når vi engagerer os i en optagethed af de fattige (især som præster). Der er ingen tvivl om, at Jesus er bekymret for de fattige, som Luke 4 (Jeg er kommet for at prædike gode nyheder til de fattige osv.) og Matthew 25 (Så meget som du har gjort dette til mindst en af disse du har gjort det til mig) påpege. Men jeg stillede spørgsmålet - hvem var Jesus talte, da han læste denne passage citeres i Luke 4? Og svaret er, at han var i synagogen - taler mod ledere og relativt velhavende. Igen, hvor blev Esajas, da han oprindeligt talte de ord, Jesus citeres? Igen talte til undertrykkere af de fattige.
Jeg spørger mig selv om alt for mange mennesker bliver præster, når de egentlig burde være socialarbejdere eller lindring agenter. Ministrene skal være folk, der ønsker at skabe forandringer (gennem Guds kraft) i de rige og de fattige både.
Arbejde med de fattige må ikke ske på bekostning af at arbejde med dem, der trækker i trådene i samfundet.