mandag den 6. august 2007

Anmeldelse: Den kreative klasse

Med Richard Florida er det lidt som at læse en god roman - måske endda om sig selv. Han er hele tiden på vej mod det videnskabelige, men der er så mange betragtninger, historier og eksempler, der lige skal fortælles, før vi når dertil. Han leverer en god karakteristik og analyse af videnssamfundet. Så kan man måske anfægte fremstillingen for at være for ensidig, men bogen handler nu engang om den kreative klasse og lever til fulde op til den forventning.

Kultur og geografi
Geografi og miljøer for den kreative klasse fylder meget og er grundlæggende for Richard Floridas teori. Begrebet stedkvalitet indføres bl.a. som et kriteriebegreb for personer tilhørende den kreative klasse. Den kreative klasse går f.eks. også i høj grad efter kulturscenen på gadeplan, der er flydende og vedvarende. Richard Florida betegner kulturen som eklektisk, altså sammensat; samtidig er det en social og interaktiv kulturform. Han kredser sig gennem bogen ind på karakteristika, miljø, former for oplevelser og interesser, der er kendetegnende for den kreative klasse og proces. Man fornemmer et overskud og en glæde fra Richard Florida, f.eks. når han efter et afsnit om kultur og mangfoldighed siger "Man får en fornemmelse for livets mange muligheder!"
Den kreative klasse
Richard Floridas begreb om den kreative klasse er i bogen dog lige lovligt bredt defineret:
"Medlemmer af den kreative klasse findes i alle former, størrelser, farver og livsstile, og for virkelig at opleve fremgang må byer og regioner tilbyde noget for dem alle."
Et andet sted betegner han den kreative klasse som havende en lidenskab efter oplevelser. De foretrækker aktive, autentiske og deltagerorienterede oplevelser, som de selv kan være med til at strukturere. De er også en klasse kendetegnet ved økonomisk og uddannelsesmæssig overlegenhed, stort forbrug - både materielt og oplevelsesmæssigt. Det er også en livsstil, der ikke primært drejer sig om at have det sjovt:
"Den komplementerer snarere den måde medlemmerne af den kreative klasse arbejder på, og er en fundamental del af den måde, de lever deres liv på."
Bogens opbygning
De mange steder med populærvidenskabelige statistikker og undersøgelser trækker bogen kvalitet lidt ned. Han kommer vidt omkring, f.eks. når han forbinder den kreative klasse med et fedme-indeks, og viser, at byer i bedst form er ledende kreative centre. Objektiviteten forsvinder også til tider, hvor Richard Florida fremhæver sig selv som et medlem af den kreative klasse. De mange referencer til undersøgelser af enhver art bliver dog aldrig kedelige at læse om, for de er beskrevet godt i sammenhæng med resten af teksten og bruges fornuftigt. Richard Florida forsøger gennem hele bogen at gendrive kritik og modargumenter. Dette lykkes til dels, men samtidig smitter de selv samme argumenter også af på hans teori.
Vil du være cool og med på noderne?
Så skal du læse Den kreative klasse. Det er bogen, som Marianne Jelved har uddelt og gjort til fast pensum i den radikale folketingsgruppe. Bogen er fascinerende læsning og er skrevet på en meget levende måde. Richard Florida har en pointe, der bliver gentaget til hudløshed bogen igennem. Og netop derfor er bogen da også blevet debatteret meget både internationalt og i Danmark. Der er blevet skabt en diskussion om karakteren af det vidensøkonomiske samfund og udviklingstendenserne i en globaliseret verden. Og dette kommer bogen godt omkring.

- colic-help - skate

Håndværker - Risk Free Profit - IT-revolution - g - g - e - w - a - v - Entreprenør - skate - Maler